Щодня до ДЕІ Поліського округу через телефонні «гарячі лінії», електронну пошту та вебресурс «ЕкоЗагроза» надходять повідомлення від громадян щодо фактів стихійних сміттєзвалищ у населених пунктах області та поза їх межами – у лісових масивах, біля автодоріг та залізничних колій, поблизу кладовищ, тощо.
Так, 8 квітня під час розгляду звернення на «ЕкоЗагрозу» фахівцями Інспекції було проведено обстеження території у Коростенському районі та за вказаними заявником координатами виявлено несанкціоноване сміттєзвалище.
Факт облаштування несанкціонованих звалищ відходів, про які було повідомлено на телефонну «гарячу лінію» Інспекції, екоінспектори підтвердили і на території Житомирського району (села Перлівка і Висока Піч).
Чимало таких стихійних осередків сміття виявляють державні інспектори і під час рейдових заходів.
Так, на території Андрушівської громади, біля кладовища с. Лісівка, зафіксовано факт несанкціонованого розміщення побутових відходів.
Напередодні, 4 квітня, держаними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу під час обстеження території обласного центру виявлено чергове несанкціоноване звалище відходів – по вулиці Малинській.
За усіма фактами Екоінспекцією скеровуються листи на органи місцевого самоврядування з вимогою вжити заходів для приведення територій у належний санітарний стан.
У зазначених випадках листи скеровано на адресу Андрушівської територіальної громади, на Коростенську РДА, Тетерівську територіальну громаду та Житомирську міськраду.
Про результати проведеної роботи та вжиті заходи реагування органи місцевого самоврядування мають повідомити ДЕІ Поліського округу в зазначений законодавством термін.
Довідково:
Статтями 30 та 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування належать питання організації управління побутовими відходами, пов’язані з належним контролем, ліквідацією несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів та безпечною утилізацією відходів на підконтрольній території, надання інформації та проведення просвітницької роботи серед населення щодо управління відходами.
Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері управління відходами також визначено статтею 26 Закону України «Про управління відходами», зокрема:
Забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів.
Передача відходів, власник яких не встановлений, суб’єктам господарювання у сфері управління відходами для їх оброблення.
Надання інформації, проведення роз’яснювальної та просвітницької роботи серед населення щодо управління відходами.
Разом з тим, виявлення та облік відходів, власник яких не встановлений здійснюється у відповідності до вимог статті 12 Закону України «Про управління відходами». Отже, повноваження щодо виявлення та подальшого поводження з такими відходами, в межах населених пунктів, відносяться до повноважень органів місцевого самоврядування.
Згідно статті 30 Закону України «Про управління відходами», органи місцевого самоврядування забезпечують управління побутовими відходами згідно з правилами благоустрою населеного пункту, регіональними та місцевими планами управління відходами та забезпечують кожному утворювачу побутових відходів надання послуги з управління побутовими відходами.
Відповідно до статті 57 Закону України «Про управління відходами» особи, винні за порушення у сфері управління відходами, несуть відповідно до закону дисциплінарну, адміністративну, адміністративно-господарську, цивільну чи кримінальну відповідальність.