Визнання у судовому порядку протиправною бездіяльності громад щодо виконання делегованих повноважень та зобов’язання їх виконати – важлива складова збереження унікальних природних об’єктів і екосистем

До делегованих повноважень органів місцевого самоврядування належить організація та здійснення землеустрою на території громад. Проте у 2024 році Державна екологічна інспекція Поліського округу під час планових перевірок дотримання природоохоронного законодавства виявила численні порушення органами місцевого самоврядування обов'язків щодо забезпечення організації та здійснення землеустрою.

Так, за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) у Черняхівській  селищній раді (Житомирська область) виявлено, що у межах громади розташовано 40 водних об'єктів, прибережні захисні смуги яких не встановлені в натурі, а відомості про них відсутні в Державному земельному кадастрі. 

На території громади обліковуються 2 гідротехнічні споруди державної власності, 2 – приватної, а також 11 меліоративних систем. Водночас навколо об'єктів водопостачання (свердловин) не встановлено санітарних зон в натурі, і відомості про них також відсутні в Державному земельному кадастрі. 

Крім того, на території Черняхівської селищної ради знаходяться такі об'єкти природно-заповідного фонду:

природна пам'ятка місцевого значення «Сім лип»;

гідрологічна пам'ятка місцевого значення «Життєдайне джерело Богородиці»;

геологічна пам'ятка місцевого значення «Відслонення іризуючого лабрадориту».

Інспекторами встановлено, що Черняхівською селищною радою не встановлено меж об'єктів природно-заповідного фонду, не розроблено проєкт землеустрою щодо організації та встановлення меж цих територій та не внесено відповідні відомості до Державного земельного кадастру, що є порушенням підпункту 9 пункту "б" частини першої статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

За результатами перевірки Інспекція видала громаді вимогу із зобов'язаннями забезпечити виконання делегованих повноважень щодо організації та здійснення землеустрою на їхніх територіях.

 У зв’язку із невиконанням вимоги щодо проведення землеустрою прибережних захисних смуг водних об'єктів, зон санітарної охорони навколо об'єктів водопостачання та наявного об'єкту природно-заповідного фонду, а також внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру України, Інспекція подала адміністративний позов до суду з вимогою визнати протиправною бездіяльність громади та зобов'язати її виконати делеговані повноваження в частині організації та здійснення землеустрою на території селищної ради.

21 квітня 2025 року Житомирський окружний адміністративний суд задовольнив позов Державної екологічної інспекції Поліського округу до Черняхівської селищної ради щодо визнання протиправною її бездіяльності щодо виконання делегованих повноважень і зобов’язав їх виконати.  

Начальник ДЕІ Поліського округу акцентує на важливості задоволення подібних позовів для вирішення численних проблем у галузі збереження довкілля, які на території територіальних громад не вирішувались десятиліттями:

«Сьогодні на рівні держави питанню охорони водних об’єктів приділяється особлива увага. Виконання органами місцевого самоврядування делегованих повноважень, зокрема, у частині встановлення меж  прибережно-захисних смуг та внесення  відомостей до Державного земельного кадастру унеможливить їх розорювання та фактично порушення особливого режиму їх використання, що сприятиме збереженню водойм, - наголошує Євгеній Медведовський. – Аналогічна ситуація з об’єктами природно-заповідного фонду, встановлення чітких меж яких зменшить ризики вирубування лісів, розорення заповідних земель, побудови розважальних комплексів на природоохоронних територіях, тощо. Вирішення цих питань сприятиме збереженню унікальних природних об’єктів і екосистем».

 

ДАЙДЖЕСТ НОВИН

Головне – у вашій скриньці